Helt siden vi begynte å utforske bruk av spill i skolen for ti år siden, har vi i Spillpedagogene savnet litteratur om fagfeltet på norsk. Dette har vi nå gjort noe med. Spillpedagogikk – Dataspill i undervisningen, boken vi skulle ønske vi hadde tilgang til da vi tok våre første skritt inn i spilljungelen, er nå på plass hos bokhandlerne.
Dataspill i skolen har gått fra å være noe for spesielt interesserte til noe som angår flere og flere i skolen og på lærerutdanningene. Dette skyldes at dataspill gir muligheter for å skape meningsfulle og kroppsliggjorte erfaringer for elevene som kan føre til opplevelser, innsikt og samtaler i alle skolefag. Samtidig er dataspill ingen snarvei til læring eller elevenes hjerter, det krever nøye planlegging rundt det didaktiske og tekniske for å lykkes med dataspill i klasserommet. Denne boken viser deg hvordan du får det til i dine timer.
Spillpedagogikk er skrevet spesielt med tanke på studenter i lærerutdanningen og lærere og skoleledere som er nysgjerrige på å komme i gang med, eller som allerede bruker dataspill i undervisningen. Boken kan også leses av alle som er opptatt av teknologi og læring.
I forbindelse med lanseringen av boken inviterte vi medforfatter Jørund Høie Skaug til bokprat i en episode av Spillpedagogenes podcast. Der forteller vi litt om bakgrunnen for boken, hvorfor den ble skrevet, hvordan vi opplevde prosessen, og gir en kort gjennomgang av bokens ulike kapitler. Det hele rundes av med en høytlesning fra en av bokens sluttappeller. God fornøyelse! Episoden kan som vanlig streames eller lastes ned på Soundcloud, Apple Podcasts eller Spotify.
Spør etter Spillpedagogikk hos din lokale bokforhandler eller bestill direkte fra Fagbokforlaget.