Emily is away – digital historiefortelling gjort riktig

Den siste uka har jeg spilt meg gjennom tre spill som jeg mistenker kan tilføre et klasserom mye leseglede. Før Matthew Farber tweetet om det andre spillet i serien hadde jeg aldri vært borti Emily is Away. Og jeg begynte der, med Emily is Away Too, et spill som med en fiks historiefortelling og fabelaktig bruk av spillmediet trakk meg inn i spillopplevelsen. Spillene, spesielt det andre og tredje i serien, vil være et tilskudd til litteraturundervisningen i engelskklasserom landet over, mener jeg. Hey Listen Games har laget en omfattende bloggpost med tilhørende undervisningsopplegg til Emily is Away Too. Det er et fint sted å begynne for deg som vil lese mer om spillet, og kanskje begynne å planlegge hvordan du kan bruke det i klasserommet ditt.

Husker du chat-programmene fra seint på nittitallet og tidlig inn i det nye millenniet? Der Microsoft brukte MSN Messenger som sin kommunikasjonsplattform, hadde AOL sin Instant Messenger (AIM). AIM, med sin storhetstid på slutten av 90- og begynnelsen av 2000-tallet, er lerretet i de to første Emily-spillene. Som spiller chatter du først og fremst med Emily og Evelyn, vennene dine på ungdomsskolen og gjennom videregående skole. Spillene er kapittelbaserte, og bringer deg gjennom samtalene mot avslutningen av skoleåret. I det første spillet, utgitt i 2015, fortelles historien utelukkende gjennom chat-meldinger og endres avhengig av de samtalevalgene du som spiller tar. I de neste spillene, henholdsvis fra 2017 og 2021, utvides den sammensatte leseopplevelsen til også å omfatte tjenestene “YouToob” og “FaceNook”, noe som gjør fortolkningsrommet og valgmulighetene enda flere.
Emily is Away Too og Emily is Away <3 koster henholdsvis 36 og 72 kroner på Steam, noe som innebærer at et klassesett med spill vil koste noen kroner. Det kan derfor være lurt for deg som lærer å spille gjennom det første spillet, “Emily is Away”, et “free to play”-spill som varer i om lag 30-40 minutter. Da får du en følelse av spillmekanikken og historiefortellingen, men vær oppmerksom på at spillopplevelsen utvides massivt fra første til andre spill. Jeg anbefaler derfor å bruke de 36 kronene på neste utgave i serien, for virkelig å bli trukket inn i en spillopplevelse som vekker ulike sanser.
I tillegg til at det første spillet er noe sparsommelig utformet, har det også en markant mer stakkato språklig stil. Det oppleves mye mer autentisk når personene i andre og tredje spill snakker til hverandre, enn når man i det første spillet stort sett kommuniserer i hele setninger og med korrekt tegnsetting. Selv for en lærer oppleves det som underlig, rett og slett.
Både språk, historiefortelling og bruk av ulike modaliteter gjør at Emily is Away Too blir en virkelig bra måte å lese tekst på i klasserommet. Det krever, som Hey Listen Games også skriver, dog noe forarbeid, for her snakker vi om en internettverden elevene ikke har vært en del av. Langt tilbake i tid, på begynnelsen av 2000-tallet, brukte man internett på en annen måte enn man gjør i dag. For elevene blir Emily is Away Too et innblikk i en internettverden og en måte og kommunisere på som de ikke var en del av. Away-meldinger, kryptiske musikkreferanser og l33tspeak er en thing of the past, men samtidig såpass nært opp til dagens internetthverdag at det er mulig å kjenne tilhørighet til det for en 16-åring av i dag. I historien må man navigere i relasjoner på en engasjerende måte, og det oppleves genuint når man tar ulike valg i samtalene. Spillet forteller, gjennom samtalene med Emily og Evelyn, historien på en variert og spennende måte. Av og til mottar du YouToob-lenker til musikk du kan høre på i bakgrunnen, og som betyr noe for relasjonen din til andre. Som elev tilbyr dette spillet en unik leseopplevelse, rett og slett, og sannsynligvis en åpning for fruktbare samtaler i det litteraturfaglige klasserommet.

Det tredje, nylig utkomne spillet i serien er en utvidelse av spillmekanikk, historiefortelling og kompleksitet i alle retninger. Emily is Away <3 gjør alt det forgjengeren gjorde, bare enda mer variert og med enda flere mulige forgreininger i historien. Og der Emily is Away Too er en nostalgitripp for den jevne lærer, vil treeren være det samme for elever som husker Facebook pokes, vage statusoppdateringer og Darudes “Sandstorm”. Historiefortellingen er enda bedre, språket er mer levende og YouToob-linkene enda nærmere i tid, men for klasserommets del kan det hende at dette spillet, som klokker inn på et par timer, blir i overkant dersom man ønsker seg en spillopplevelse man kan konsentrere på én undervisningsøkt.
Uansett hva du ender opp med: Emily is Away-spillene har noe genuint ved seg som definitivt gjør dem interessante for pedagogisk bruk. Prøv dem ut, og se om de er noe for deg! Jeg skal utsette mine elever for Emily til høsten!