Joe Biden står bak tidenes største valgfusk!

Eller, det gjør han nok egentlig ikke. Men i etterkant av tirsdagens USA valg, florerer det med «nyhetsartikler», overskrifter og videoer med en rekke ville påstander. I går bad jeg elevene mine sende meg konspirasjonsteorier og sensasjonalistiske overskrifter de kom over i forbindelse med valget. Av det jeg har blitt tilsendt til nå finner vi blant annet:

  • Millioner av døde amerikanere har stemt på Biden
  • Stemmesedler smuglet inn i opptellingslokaler av falske journalister
  • Kineserne har manipulert valgautomatene i Michigan
  • MSM holder tilbake informasjon om Bidens demens

Dette er nok bare en brøkdel av det elevene mine har kommet over, og vi må regne med at tilsvarende innhold går igjen i innholdsstrømmen til andre enn meg og mine elever

Dermed tenker jeg at nå er en fin tid å ta en liten oppfriskning på kildekritikk og falske nyheter. Dette gjør vi blant annet med hjelp av nettleserspillene Factitious og Bad News Game. Undervisningsopplegg til begge spillene er tilgjengelig på NDLA (og de bør være vel så interessante å ta i bruk i samfunnsfag som i engelsk).

Factitious handler om å vurdere nyhetsartiklers troverdighet:

Digital Game: Factitious


Every day about two million articles are posted online. These texts come in all shapes and sizes and may be written for a variety of purposes. Sometimes to inform, other times to deceive. Separating fact-based journalism from fiction requires an attentive reader. It is not always easy to be aware of what to look for before taking a seemingly trustworthy news story at face value.

NDLA.no

I Bad News Game har man som oppgave å bygge sitt eget nyhetsimperium:

The Bad News Game

In the Bad News Game, qualities such as integrity, ethics and honest facts are secondary. Here you become the creator of fake news and your main goal is to provoke, lie, falsify, frighten, cheat etc. in order to gain the largest online following possible. By using and understanding the methods of the real-life people who spread false information, you will hopefully be better equipped to expose examples of it and critically discuss this important topic.

NDLA.no

Jeg anbefaler å sette av litt tid til en eller begge disse spillene når dere møter elever igjen etter helgen. Uavhengig om man møtes fysisk eller digitalt. Opplegget rundt hvert spill tar 30-40 minutter, men man kan gjerne også bruke disse som utgangspunkt for et større opplegg rundt kildekritikk og falske nyheter.

Om dere bruker spillet i deres klasserom kan dere gjerne legge igjen en kommentar og dele hvordan det gikk.