«Human Resource Machine» – et spill som gjør deg til en programmerer

Det finnes et hav av ulike ressurser som lærer deg (og elevene) å programmere. Dette er et av de få spillene om programmering som ikke er et læringsspill, men det er et spill hvor du trenger å beherske algoritmisk tenkning for å lykkes. Du spiller ikke for å trene – du programmerer for å lykkes!

Opplegget passer for 5. trinn og opp. Det er tilgjengelig på norsk, selv om kommandoene du programmerer med ikke er oversatt. Spillet legger opp en rimelig grei læringskurve, men de fleste elever kommer til å trenge noe veiledning underveis for å komme godt i gang med oppgavene.

Mål

I LK20 finner du noen kompetansemål som omtrent seg ut til å være laget av noen som har spilt «Human Resource Machine». Ett av kompetansemålene på 8. trinn i matematikk ser slik ut:

  • utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering

…og i korte trekk er det dette spillet handler om. Kompetansemålet kan faktisk være den korte beskrivelsen av hva spillet handler om. Hadde jeg vært lærer i matematikk hadde en økt med «Human Resource Machine» (eller oppfølgeren «7 Billion Humans») vært det jeg brukte for å la elevene jobbe mot dette kompetansemålet. Det finnes også andre kompetansemål knyttet til programmering i matematikk på 5.-10. trinn hvor dette spillet bruke kunne ha en sentral rolle i undervisningsopplegget.

I valgfag programmering er det bare å krysse av på de fleste kompetansemålene i planen.

Slik gjør du

Kontoret ditt er egentlig en enkel datamaskin. Du har en innboks og en utboks, og noen få plasser på gulvet hvor du kan lagre ting til seinere. Den lille kontorarbeideren din kan holde nøyaktig én boks i hendene om gangen, og boksene viser bokstaver eller tall.

I hver runde gir sjefen deg en oppgave, som f.eks. «Ta alt fra INBOX og legg det i OUTBOX!». Du må lage et program som får kontorarbeideren din til å utføre denne oppgaven gjennom enkel blokkprogrammering. Du starter spillet med bare 2 kommandoer, og du får flere etterhvert som du har gjort deg fortjent til det. Hele programmeringsspråket består bare av 11 kommandoer totalt, men det er nok for å programmere alle algoritmer som finnes!

Det begynner med helt enkle oppgaver som å bytte om annenhver verdi i boksene fra INBOX til de skal i OUTBOX, til de fire regneartene (men bare med «ADD»- og «SUB»-kommandoer), sortering, modulo, fibonacci, primtall osv. Kommer du til runde 40 i «Human Resource Machine» er du en god programmerer – og du er dessuten rimelig flink i matematikk 😉

Av erfaring bør du spille de første oppgavene sammene med elevene (de gule), slik at de forstår gangen i spillet. Det er også en god anledning til å vise dem at det å forstå hva du skal gjøre er det beste utgangspunktet du kan ha for å løse oppgaven / lage programmet.

Gjerne la elevene først muntlig beskrive hva oppgaven går ut og hvordan personen kan løse den – før de begynner selve programmeringen.

Gjør også den første blå oppgaven sammen med dem (der de introduserer «jump if zero»).

Resten av opplegget handler om at elevene jobber og at lærer vandrer rundt, ser hva de gjør (og ikke gjør) og hjelper dem videre med særdeles gode råd på veien :-).

Selvfølgelig kan elevene godt hjelpe hverandre, men det er viktig at de ikke bare kopierer programmer fra hverandre. De må prøve å hjelpe de andre til å forstå hva de selv skal gjøre. Det hjelper å tegne på papir, peke på skjermen og bruke steg-for-steg funksjonen i spillet. Det er heller ingenting i veien for at elevene kan konkurrere om hvem som kommer lengst, lager de korteste eller raskeste programmene.

Utstyr

Last ned «Human Resource Machine» til aktuell plattform via hjemmesiden til utviklerne. Spillet finnes til Windows, Mac, Linux, iPad, Android og Nintendo Switch. Du kan også laste ned musikken til spillet gratis(!) fra denne siden.

Elevene kan jobbe med spillet på hver sin maskin, men det er alltid kjekkest å jobbe i små grupper. Det er også mulig å organisere spillingen via klassespilling, der det er bare én maskin i rommet koblet til storskjerm. Elevene må jobbe i grupper og komme frem til et forslag med et program de tror virker, før de kan komme frem og prøve ut programmet for å se om det virker. Hvis det ikke virker må de tilbake i gruppen og tenke ut en ny løsning. Første gruppe med rett løsning vinner runden 🙂

Tips

Det finnes selvfølgelig gode løsninger på alt både på YouTube og verdensveven generelt, men prøv å unngå dem. Det er mye kjekkere å løse oppgavene selv…

Spill deg gjennom mest mulig av spillet. Jeg skal innrømme at jeg selv slet med de siste oppgavene og at jeg ga opp «størrelse»- og «fart»-optimaliseringene og gikk ene og alene for å løse selve oppgaven.

Hovedutfordringen etterhvert er å få elevene til å forstå selve oppgaven. Når de forstår hva de skal gjøre er det enklere for dem å jobbe mot løsningen. Men er det ikke alltid det som er det vanskelige – å forstå problemet som skal løses?

Her er et par andre spill hvor du trenger å kunne tenke svært så algoritmisk – altså du må programmere for å spille spillet (de er sykt, sykt, sykt mye mer avanserte enn «Human Resource Machine»)…

Anbefaler at du henter dem fra HumbleBundle der du både får en DRM-fri utgave du kan laste ned og samtidig steam-nøkler. TIS-100 er mindre enn 100mb! TIS-100 er gøy – spesielt for dem som har tilbrakt for mye av ungdommen i 6809 og 6510 CPUer. (Og for de som ikke er å nerdete – det er Dragon 32 og Commodore 64 ;-). Det må være lov å mimre litt her på bloggen…