podcast episode 24 – Spillbasert læring og spillbasert undervisning

Ragnhild, Odin og Tobias har spilt inn en flunkende ny podcast episode. Episoden er som alltid tilgjengelig på Soundcloud, Apple podcasts og på Spotify.
I denne episoden prøver vi å komme fram til noen avklaringer rundt begrepene spillbasert læring og spillbasert undervisning. Er vi i tilstrekkelig grad bevisst på forskjellene mellom læring og undervisning? Her har vi fremdeles en jobb å gjøre med tanke på tydeliggjøring av hvordan vi ønsker at spill skal bli tatt i bruk i undervisningen.
Vi tar opp hvordan vi i vår bruk av spill i skolen er farget av vår egen fagbakgrunn. Hvordan kan foreksempel lærere i mat og helse eller kunst og håndverk bruke spill i sine fag? Vi har ingen konkrete svar, men vi håper med tid og stunder å finne de.
Det blir endel prat om spillmusikk. Hvor viktig er musikk for spillopplevelsen? Hvordan lage musikk som skal spilles i loop, og hvordan få til naturlige overganger i det musikale stemningsskiftet?
Ragnild anbefaler et nytt nettleserspill: Unmanned. I Unmanned tar du på deg rollen som amerikansk droneflyoperatør. Hver dag setter du deg foran spakene og slipper bomber over fremmede land – så setter du deg i bilen igjen for å spise middag med familien. Unmanned tar 15 minutter å spille og utforsker pskologiske og sosiale effekter av moderne avstandskrigføring.

Musikk til dagens episode kommer fra Final Fantasy 9, Monkey Island, Beholder og Everybody’s gone to the Rapture. Til slutt også et lite bukk til de som spiller eller har spilt klarinett