Spill, Spillkultur og skole – Rådgiversamling 30. oktober 2019

I dag fikk jeg lov til å fortelle lærere, rådgivere og studieveiledere samlet til rådgiverseminar på Solstrand utenfor Bergen om hva jeg mener de bør vite om spill, spillkultur og skolen.

Jeg rakk ikke å svare på alle spørsmålene som kom inn, så har skrevet en kjapp oppsummering av resten her. Her ligger også en kopi av presentasjonen fra innlegget mitt (klikk på bildet) til høyre.

Hvordan kan jeg skaffe spill til å bruke i undervisningen?

Her vil svare variere veldig avhengig av hvilke spill man vil bruke, og hvordan den digitale infrastrukturen på skolen er. Vi har skrevet en del om dette på Spillpedagogene.no blant annet i dette innlegget fra 2016 og dette fra 2018.

Loneliness og We Become What We Behold er gratis og spilles direkte fra nettleseren. På nest siste side av presentasjonen har jeg listet opp ytterligere 3 enkle gratisspill som jeg også har gode erfaringer med å bruke i undervisningen. Mitt råd når det gjelder anskaffelser av spill og hardware generellt er at det gjelder å ikke gå ut for hardt med en gang. De fleste av spillene vi anbefaler i skolen trenger ikke nye, fancy spillmaskiner. Finn først ut hva lærere er interessert i å ta i bruk før dere gjør noen store investeringer.

My Child: Lebensborn EDU?
Jeg sa feil under foredraget i dag. Skoleversjonen av dette spillet er ikke sluppet enda men kommer visst nok i løpet av de neste par ukene. Følg med på utviklerens hjemmeside for mer info – www.mychildlebensbornedu.no

Forøvrig – som en del av den grunnleggende spillkompetansen jeg mener alle som jobber i skolen bør inneha er dette et spill som man bør kjenne til. Anbefaler alle lærere å gjøre seg orientert om My Child.

Aldersgrenser
Som hovedregel holder jeg meg til de aldersgrensene som er satt av PEGI når jeg velger ut spill som jeg tar inn i klasserommet. De gangene jeg avviker fra det, skal det være gode grunner til det. Har spillet en særlig kulturell verdi, eller byr det på en unik og viktig opplevelse rettferdiggjør jeg gjerne å ta inn spill med høyere aldersgrense. This War of Mine har eksempelvis en aldersgrense på 18 år. Det er viktig å være bevisst på at aldersgrenser for spill (i motsetning til film) IKKE settes av norske myndigheter. Her er det et felles europeisk regelvek. Hvis spillet skulle blitt vurdert etter samme kriterier som film blir av NFI ville spillet ikke hatt en aldersgrense på 18 år. 

Langt viktigere enn aldersgrensen er at man vurderer innholdet med tanke på de elevene man har i klassen. Bruk pedagogisk skjønn. Har du elever som du vet har vært utsatt for omsorgssvikt, eller som du vet at er nyankomne fra en krigssone, bør du ha VELDIG tungtveiende grunner for å ta i bruk Among The Sleep eller This War of Mine. 

Like viktig: Skal du bruke spill som har potensiale til å vekke sterke følelser/reaksjoner SKAL du sette av tid til debrief/bearbeiding av opplevelsene i spillet før elevene får gå for dagen. Dette er langt viktigere enn å «komme gjennom» spillet. 

Jeg vil vite mer
Så bra! Jeg og mine kolleger i Spillpedagogene har etterhvert bygget opp en temmelig omfattende samling av læringsopplegg og erfaringer. Stort sett alt ligger tilgjengelig på Spillpedagogene.no. Her er det fritt fram å plagiere av hjertens lyst! Skulle det være noe du lurer på som vi ikke har publisert – ta gjerne kontakt. Jeg har en ikke veldig godt skjult agenda om at spillpedagogikk er noe som mange flere lærere bør drive med. Jeg er ikke vond å be for råd eller tips 🙂

Om du er superinteressert kan det også være greit å ta en kikk på om det finnes noe spennende i hyllen hos din favorittbokhandel ca. medio mars 🙂