Reiseblogg – Clash of realities, dag 1
Det er den følelsen.
Når flyet ditt er to timer forsinket, og du i en desperat manøver for å kompensere møter opp godt over timen før ombordstigning.
Det gir vel en slags følelse av å balansere regnskapet. Likevel melder det seg en stikkende følelse av selvbedrag.
Nok om det
Jeg og Aleksander (som forhåpentligvis dukker opp snart, slik at min desperate manøver får en viss legitimitet) er på vei til Clash of Realities i Køln – et koldtbord av en konferanse om forskning på dataspill, eller “artistic-scientific research conference”, slik hjemmesidens beskrivelse lyder. Her samles eksperter fra både humaniora, økonomi, politikk og andre forskningsfelt på Cologne Game Lab for sammen å betrakte spillfeltet gjennom kaleidioskopet. Jeg har aldri vært på denne konferansen, men erfaringen tilsier at både Aleksander og jeg kommer til å trives svært godt de neste dagene (selv om den er i særdeles hard konkurranse, slik kort tid etter Spill og Koding 15).
Aleksander og jeg skal holde innlegg (keynote, faktisk!) i sporet om “ethics in digital games”, hvor vi definitivt føler oss hjemme. Foredraget vårt bærer tittelen “Zombies, wargames and slavery! Using computer games as a basis for ethical discussion”, Vi regner med at denne er relativt selvforklarende.
Vi har tenkt på forholdet mellom dataspill og læring, mellom spillmekanikk og innhold, på semiotikk og semantikk, på Saussure og Wittgenstein og fuglene vet hva, nesten hver våkne time etter Spill og Koding 15, og har fått drivstoff nok til en bråte med nye opplegg, artikler og blogginnlegg. Hvorvidt hjernen tåler med faglig påfyll etter dette er en annen sak.
Alekander er her – redemption is mine! Hva tenker du, Aleks? Gleder du deg, eller er du fortsatt i withdrawal etter Spill og Koding 15?
[Aleksander skriver]
Jeg tror dette vil bli kjempespennende! Vi har fått temmelig frie tøyler til å legge opp innlegget vårt etter ønske innenfor paraplyen etikk og dataspill, så dette blir en anledning for oss å tenke høyt, også om interessante problemstillinger utenfor vårt klasserom. Jeg har tenkt mye på kontroversen rundt “Slave Tetris” den siste måneden, om grensene for hva slags temaer som kan diskuteres gjennom spill, og om når og hvordan “dårlige” spill kan være gode undervisningsverktøy. I tillegg bruker jeg også en del tid på This War of Mine, som er burde ha en topplassering i skolens “ludiske kanon” (ide til senere – lag forslag til ludisk kanon for skolen).
Avgang fra Flesland nærmer seg nå med stormskritt. Overlater til Tobias å skrive noen avsluttende ord, så rekker vi å gå i trykken før vi forlater Bergen.
[Tobias skriver]
Vi sitter nå i det gastronomiske eneveldet som er utlandsterminalen på Flesland (83 kr for en tam foccacia, wtf?), og skal straks av gårde til Køln via Amsterdam. Så får vi se om 20 minutter er nok til nå forbindelsen…
Vi skrives fra den andre siden!