NKUL 2015 – kortblogg fra DY0171
Aleksander skriver:
Tobias og jeg sitter nå på flyet hjem fra Trondheim etter 3 givende dager på NKUL.
Inntrykket jeg sitter igjen med etter konferansen er at spill i skolen i aller høyeste grad er i vinden. Det er ikke til å skyve under en stol at høydepunktet for meg og Tobias var å motta NPEDs gulleplepris for vårt arbeid de 3 siste årene, men flere av de viktigste aktørene og prosjektene i bevegelsen har hatt en prominent plass:
Senter for IKT i utdanningen har gjennom rom for lek gitt eksempelvis Brundalen skole sitt Minecraftprosjekt, … Sitt arbeid med koding og spillutvikling i Project Spark og Rothaugens bruk av Monument Valley i matematikk en plattform til å dele deres erfaringer.
En av mine yndlingslærere, Magnus Sandberg fra Smart Læring har overbevist gamere og ikke-gamere om viktigheten av at lærere kjenner til spillmediet.
Og jeg og Tobias har fått sjansen til å vise hvordan og hvorfor kommersielle dataspill kan brukes i undervisning.
Overalt vi har gått de siste par dagene har vi hørt fra lærere og ledere som har lyst til å utforske hva spill kan gjøre for deres klasserom. Hvis den positiviteten og tiltakslysten vi har møtt holder seg også etter konferansen kan skoleåret 2015-2016 bli et meget spennende år for spills plass i skolen.
Vi vil veldig gjerne at de erfaringer vi har gjort oss kommer til nytte for alle nysgjerrige lærere som ønsker å dyppe tærne i vannet. Siden opprettelsen av denne bloggen har vi ikke vært så flinke til å publisere som intendert. Innen skoleårets slutt har vi som mål at vi som minimum skal ha delt:
- Læringsopplegg knyttet til spillet Gone Home (aktuelt for engelsk 8. Kl-VG3)
- Læringsopplegg knyttet til spillet/skriveverktøyet Elegy for a Dead World (særlig aktuelt for engelsk YF)
- En generell innføring i vår tilnærming til bruk av spill i skolen (gullepleinnlegget i bloggformat)
- Filosofering om forholdet mellom læring og spillmekanikk
- Etikk og valg i dataspill
Vi gleder oss til fortsettelsen og håper og få høre om mange spennende spillprosjekter fra skole-Norge i tiden som kommer.
Takk for oss!
Aleksander og (en veldig sliten) Tobias
Jeg hørte foredraget deres i dag, og må innrømme at jeg ble inspirert til å prøve Gone Home til engelsk vg1. Så mitt spørsmål er; hvordan har dere tenkt å dele undervisningsopplegget til spillet?
Jeg begynte på et svar til deg, men så bestemte jeg meg for å skrive hele bloggposten nå i stedet.
Det ble fryktelig rotete for akkurat nå, men du vil få et rimelig gret inntrykk av hva jeg har gjort og hvordan du kan komme i gang. Hør gjerne fra deg om du bestemmer deg for å gjøre et forsøk.
Aleksander