Reisebrev fra OEB Dag 3: Om avstandslæring, faktabaserte verdensbilder og kinamat til frokost

Dag 3 på Online Educa:

Jeg tror ikke vi har nevnt frokosten på Hotel Intercontinental Berlin enda. Nå vil jeg ikke si at jeg har tilbrakt veldig mange netter på hotell i mitt liv, men er likevel overbevist om at buffeten her må være av de bedre (Tobias: jeg skriver under på dette. Jeg vil også påpeke at også lunsjen i dag var en hyggelig overraskelse. “Konferansemage” er heldigvis et ubehag jeg bærer med glede).. I tillegg til fullt utvalg av det jeg vanligvis forventer av frokostutvalg, hadde de en egen seksjon med “Chinese breakfast”. I tillegg til et berg av andre næringsmidler som jeg helt sikkert ikke har godt av startet dagen i dag derfor også med dumplings og wontonsuppe. Eksotisk,men jeg tror ikke dette vil påvirke mine frokostvaner når jeg kommer hjem til Bergen igjen (Tobias: ditto).

Første post i dag var “Education Reality Check” hvor Dan Peters, Ola Rosling og Stephen Downes delte sine syn på tilstanden i dagens utdanningssystem og vurderinger av hva slags kunnskap som bør formidles i utdanningen. Mest minneverdig av disse var Ole Rosling (Sønn til Hans Rosling) som demonstrerte hvorfor vi ikke kan stole på vår egen intuisjon ved å stille spøsmålene:

  1. Døde flere mennesker per år av naturkatastrofer i løpet av de siste hundre årene, eller i de hundre årene som kom før?
    1. Antallet dødfall som følge av naturkatastrofer per år har blitt fordoblet
    2. Antallet dødfall som følge av naturkatastrofer per år har holdt seg stabilt
    3. Antallet dødfall som følge av naturkatastrofer per år har blitt redusert til under halvparten
  2. Har andelen av befolkningen som lever i ekstrem fattigdom økt eller sunket de siste 20 årene
    1. Andelen av befolkningen som lever i ekstrem fattigdom har blitt fordomblet
    2. Andelen av befolkningen som lever i ekstrem fattigdom har holdt seg stabilt
    3. Andelen av befolkningen som lever i ekstrem fattigdom har blitt redusert til under halvparten
  3. Hvor mange års skolegang har den gjennomsnittlige kvinne (HINT: Menn har i snitt 8 års skolegang)?
    1. 7 år
    2. 5 år
    3. 3 år

Tenk gjennom spørsmålene og finn fasiten i bunnen av denne teksten.

Rosling introduserte oss også for et fantastisk statistisk verktøy som jeg ser store muligheter for til tverrfaglige prosjekt i fag som samfunnsfag, geografi, naturfag og matematikk. Gapminder heter verktøyet som med et enkelt og intuitivt design, lar elever utforske globale data på en rekke variabler knyttet til velstand, velferd og utvikling over de siste to hundre år. Både datasettet og verktøyet er gratis og åpent tilgjengelig. Dette verktøyet er det ingen tvil om at skal tas rett inn i min undervisning!

 

NDLA har som nevnt tidligere hatt en synlig tilstedeværelse på Online Educa – og selv om vi forsåvidt har gode muligheter til å få med oss deres arbeid også på hjemmebane, har vi prøvd å følge noe av det de har bedrevet her nede. På slutten av dagen i går deltok vi på workshop med Rune Mathiesen som lot oss eksperimentere med PhET simuleringer. PhET er Amerikansk initiativ med hensikt å produsere “fun, free, interactive, research-based science and mathematics simulations”.  Flere av disse har også blitt integrert i NDLA sine læringsressurser med akiviteter og tilpassninger til norsk læreplan. Mitt ønske er at tilsvarende arbeid kan gjøres med Gapminder for å gjøre det mer tilgjengelig for norske elever og lærere.

 

Også i dag fikk vi høre litt av hva NDLA driver med. Øyvind Høines, sjef for NDLA deltok i panelet “Supporting Online Education 2.0: What Why and Where?” Sesjonen dreide seg til stor grad om avstandslæring – MOOCs onlinekurs etc., men vi fikk også høre historien bak hvordan og hvorfor NDLA-initiativet ble satt i live i 2006. Dette er sikkert noe som jeg burde visst allerede, men dette var like fullt ny kunnskap for meg. Vel så interessant var det å høre hvor unikt det er i skoleverden at denne type ressurser ligger fritt og åpent tilgjengelig ikke bare for elever, men for enhver som skulle ønske å lære. Jeg tror det kan være utrolig spennende å følge med på om liknende prosjekter blir satt i gang andre steder i fremtiden.

Nå har det blitt fryktelig sent, og trøtte spillpedagoger må komme seg i seng for å være friske og raske for en ny dag i morgen. I morgen tidlig vil vi også poste våre betraktninger om den sesjonen som har engasjert oss mest i løpet av dagen – “”Why Serious Games Seriously Work”. En liten teaser: Vi var ikke veldig imponert.

Til slutt – Fasiten på Ole Rossling sine spørsmål.

  1. C
  2. C
  3. A

Hvordan klarte du deg? Om du har feil på de fleste av disse trenger du ikke føle deg alene. Andelen deltakere med rett svar i dag var på GODT under 40% på alle spørsmålene.